Colorgrading

27 februari 2012

blog• colorgrading• Nieuws• Techniek•

Het vertalen van een verhaal naar beeld
Dit proces begint bijna altijd met het vertalen van een vraag of gedachte naar een scenario en/of script om zo de ideeën en doelen zichtbaar te maken. Pas daarna volgen de draaidagen; het moment waarop de beelden en -niet onbelangrijk- de geluiden worden vastgelegd. De handelingen hierna zijn vaak onzichtbaar maar kunnen juist het verschil maken. Het verschil tussen gewone alledaagse beelden en beelden die je vastgrijpen. Beelden die een reactie losmaken en daardoor blijven hangen in het hoofd van de kijker. Dan pas wordt het verhaal echt gecommuniceerd. 

Colorgrading

Eén van de onzichtbare handelingen is kleurcorrectie
Ruwe, onbewerkte beelden hebben nooit dezelfde kleuren en helderheid. Er zijn vrijwel altijd onderlinge verschillen. Dit wordt veroorzaakt door afwijkingen in apparatuur en wisselende lichtomstandigheden.

Een opname op een zonnige dag geeft een totaal andere indruk dan een opname op een bewolkte dag. Wanneer je deze beelden achter elkaar zet in de montage ontstaan er verschillen. Dit geeft geen prettige kijkervaring. Het menselijk brein is getraind verschillen die in ons alledaagse leven voorkomen te corrigeren. Maar voor beelden op een scherm werkt dit mechanisme niet. Een blauw beeld van de zon is vreemd. Evenals blauw gras, rode onbewolkte lucht, groene melk of paars vlees. Ook is het vreemd als 2 beelden achter elkaar van hetzelfde onderwerp verschillen van kleur. Het klopt niet als een persoon in het ene beeld zit te praten voor een witte muur en in het volgende beeld ineens voor een roze muur zit. Deze verschillen worden -vaak onbewust- als onprettig ervaren. Het gevolg is dat de kijker wordt afgeleid van het verhaal en de boodschap niet goed overkomt.

Kleurcorrectie is essentieel maar er is nog meer mogelijk
Namelijk: het toepassen van colorgrading. Het gaat hierbij niet meer alleen om het in technische zin correct maken van beelden. Met colorgrading worden de beelden ook aangepast in de helderheid en de kleuren maar nu op een dusdanige manier dat deze het verhaal juist nog verder versterken. Met colorgrading kan het verhaal de perfecte ‘look and feel’ krijgen. Een verhaal van een prinses kan bijvoorbeeld in een droomachtige wereld worden geplaatst. Een spannend verhaal krijgt een koele, scherpere look. Aardbeien kunnen overheerlijk rood gemaakt worden en een restaurant krijgt een gezellige warme tint.

Colorgrading geeft de mogelijkheid om beelden een bepaald gevoel en sfeer mee te geven. Het kijken naar deze beelden wordt meer als een beleving ervaren. Daardoor blijft het verhaal ook meer ‘kleven’ in het hoofd van de kijker. Als bijkomend voordeel zullen kijkers ook eerder geneigd zijn de beelden te delen binnen hun sociale netwerk. Ga maar na welke beelden er dagelijks gedeeld worden. Vaak zijn dat beelden die mensen ontroerd, geraakt en/of verrast hebben.

Goede colorgrading is het puntje op de i
Het is voor ons inmiddels een logische en onmisbare schakel in een productie. Met colorgrading wordt het beeldverhaal versterkt en daardoor krijgt het product meer waarde. Voorwaarde is dat de beelden op een technische juiste wijze vastgelegd worden maar dat valt buiten deze blog. We zullen hier een andere keer verder op ingaan.

Het volgende korte stukje film hebben we gemaakt op een mooie plek in Frankrijk waar wij ieder jaar met vrienden en familie een week bivakkeren en proosten op het Bourgondische leven. Uit onze omgeving kwamen meteen reacties op de film. Reacties die precies verwoorden wat de beelden proberen te vertellen; het gevoel dat dit een hele bijzondere plek is waar je graag wel eens zou willen zijn. Dit is mede het gevolg van de colorgrading die we sterk hebben toegepast. Ter vergelijk laten we ieder beeld eerst zien vóór en vervolgens ná de colorgrading. Kijk en vergelijk! (Tip: bekijk in fullscreen!)
De versie zonder vergelijking bekijken? klik hier!

 

 

Overige verhalen

 

dji-ronin-9-0.jpg.big_In onze keuken is afgelopen week een nieuwe tool gearriveerd: de DJI Ronin. Met de uitbreiding van dit camera-stabilisatie systeem kunnen wij nog meer creativiteit bieden aan registraties.

Het systeem biedt de mogelijkheid vloeiende beelden te maken in situaties waarbij de camera normaal gesproken teveel trillingen zou veroorzaken. Nu wordt het mogelijk al lopend beelden te maken zonder schokkerige opnames of bijvoorbeeld opnames vanuit de auto te maken.

De eerste beelden zijn te vinden op onze Facebook pagina: Klik hier om te bekijken.

Meer weten of onze tool graag inzetten op een (eigen) productie ? Neem dan gewoon even contact met ons op.

 

‘Toledo in Slomo’

22 februari 2015

blog•

Wat je allemaal met een smartphone kan doen in deze tijd is echt ongekend. Afgelopen week verbleven wij een paar dagen in Madrid en besloten een dag te besteden in Toledo. Gewapend met een iPhone 6 maakten we ‘even’ een kort filmpje van ons bezoek. Niet speciaals maar een leuke test om te zien wat je kan bereiken met de juiste apps. Onderstaande film is het resultaat met gebruik van de apps ProCam, iMovie en Chromatic.

Klik hier wanneer de film niet zichtbaar is.

Nachttrein naar Malmö

27 februari 2014

blog• documentaire• FutureFuel• vrij werk•

Anne Malmö

‘Heb je zin om mee naar Malmö te gaan? Ik ga een piraat interviewen op een geheim adres en dat is misschien wel leuk om te filmen?!’ Dat was de tekst van Anne die me triggerde een ticket te kopen voor de nachttrein naar Kopenhagen, want zo’n kans laat je niet liggen, toch? 

Anne is haar project Future Fuel meer dan een jaar geleden begonnen. Ze vliegt de wereld over om rolmodellen te interviewen in de hoop antwoord te krijgen op haar existentiële vragen. Gewapend met 2 camera’s in een Hema-tas gaat ze op pad en ontmoet ze rolmodellen van de oude generatie en “hoopvolle monsters” uit de nieuwe generatie. Wij ondersteunen dit project al vanaf de start en hebben heel wat uren interview en reflecties gemonteerd voor haar videoblog. 

Waar mogelijk filmen we haar op belangrijke momenten in haar reis; een presentatie op TEDx Delft of tijdens een fotoshoot voor de Glamour, met het achterliggende idee en documentaire portret te maken over haar reis. Daarbij gaat het me niet zozeer over de interessante inzichten maar meer om het proces eràchter. Waarom doet ze dit? Hoe krijgt ze het voor elkaar? Wat kost het haar en wat levert het haar op?

De nachttrein naar Kopenhagen leek me een uitgelezen ‘locatie’ om haar te interviewen. We zouden úren hebben om te reflecteren en ik zou haar het hemd van het lijf kunnen vragen in een intieme setting; geen mensen, geen tijdsdruk en alleen de meditatieve cadans van de voortrazende trein. Bovendien zou ik nu ook een keer kunnen vastleggen hoe een traject van voorbereiden, de reis en de ontmoeting er nu ècht achter de schermen uitziet…

nachttrein

Deze verwachtingen kwamen meer dan uit. De nachttrein bleek ondanks het schaarse licht het uitgelezen decor te zijn voor haar reflectie op het afgelopen jaar. Het appartement dat we betrokken voelde als thuis, wat maakte dat de bewegingen van Anne heel natuurlijk waren. We praatten over het aanstaande interview en ik legde haar zenuwen vast. We struinden in de stad op zoek naar mooie plaatjes en de piraten bleken ook nog op de afgesproken tijd op het geheime adres te zijn.

Interview Peter Sunde

Het interview met Pirate Bay oprichter Peter Sunde duurde meer dan 2 uur en was erg boeiend. Hij bleek een hele snelle denker die een mooi licht wierp op de rol van internet. Desalniettemin was ik blij dat compagnon Linus Olsen op een gegeven moment inbrak met de tekst dat er nu toch echt gegeten moest worden…

Nadat ik me te goed had gedaan aan (niet van echt te onderscheiden!) vegetarische Chinese biefstuk en lamspuntjes kon ik een opgeluchte en uitgelaten Anne filmen die haar tiende interview vierde met Piraten en Zweeds gebak. 

Voldaan en vol nieuwe plannen namen we de nachttrein terug naar Amsterdam. Er zullen nog veel reflecties volgen dus blijf het mooie project vooral volgen!  

zweedse taart

 

Livestream TEDx Breda

25 oktober 2013

breda• Expodium businesscenter• Livestream• tedx•

key-visualtedxbreda2013liggendfc

Op donderdag 31 oktober is het Expodium Bussinescenter in Oosterhout één van de streaminglocaties van TEDx Breda 2013. In samenwerking met het Expodium verzorgt Pasta media de vertoning van de live beelden vanuit het Mezz in Breda. De beelden zullen binnenkomen in onze regie-set en vanuit daar door ons worden vertoond op het grote scherm in het Expo Plaza.

Het thema van TEDx Breda 2013 is ‘Time to Wonder’ welke stil staat bij het ontstaan van nieuwe ideeën en frisse inzichten. We leven in een tijd waar alles snel gaat, ieder moment van ons leven kunnen we beslissen om iets anders te gaan doen. Maar wat als we nu echt eens stil staan om ons te kunnen concentreren op iets kleins, om iets groots te ontdekken. 

Het programma start om 13.30 en loopt tot ongeveer 22.00. Deelname is volledig kosteloos.

14.00 – 16.00 uur Blok 1 sprekers
16.00 – 17.00 uur Pauze
17.00 – 19.00 uur Blok 2 sprekers
19.00 – 20.00 uur Pauze
20.00 – 22.00 uur Blok 3 sprekers

Ook de chef-koks van ‘Je buikje rond’ zullen ook klaar staan in het Expo Plaza! Dus er kan altijd een hapje en een drankje worden besteld. Zelfs een volledig diner behoort tot de mogelijkheden! 

Het enige wat je hoeft te doen is je even gratis inschrijven op de site van het Expodium: open hier het deelnameformulier.

Wij zullen ook de gehele dag aanwezig zijn in het Expo Plaza dus tevens een mooi moment om eens langs te komen en onze nieuwe keuken te bewonderen! Kom je ook langs? 

Match The Colour Kitchen en Bakkersland Breda beloond!

15 maart 2013

Bakkersland• breda• mbo breda• mediapartner• meet and match• Nieuws• nonprofit• overig• Stichting Samen voor Breda• The Colour Kitchen•

Meet and Match The Colour KitchenDe match tussen The Colour Kitchen en  Bakkersland Breda is gisteren uitgeroepen tot de leukste van de meet & match bijeenkomst, georganiseerd door de stichting Betrokken Ondernemers Samen voor Breda. The Colour Kitchen biedt opleidingsprojecten in de horeca voor jongeren die op een afstand staan tot de arbeidsmarkt. Met de excursie van leerlingen naar Bakkersland Breda wil men laten zien waar producten in de praktijk geproduceerd worden en dus daadwerkelijk vandaan komen.

Meet & Match BakkerslandHet was nog een hele klus het meest opvallende project te kiezen uit de ruim 90 matches die gemaakt zijn. Uiteraard viel deze match extra bij Pasta in de smaak vanwege het raakvlak met gezond en lekker voedsel. Na afloop overhandigde Rombout Kerremans de certificaten aan de beide zeer verraste winnaars. Van deze excursie zal Pasta dus een smakelijk sfeerverslag gaan produceren.

Lees hier meer over de Meet & Match.

Leukste Match beloond met sfeerverslag

13 maart 2013

Bakkersland• breda• mbo breda• mediapartner• meet and match• Nieuws• nonprofit• overig• Stichting Samen voor Breda• The Colour Kitchen•

Morgen vindt voor de zesde keer de Meet & Match ontbijtbijeenkomst plaats van de Stichting Betrokken Ondernemers Samen voor Breda. Dit keer is Zorghotel Merlinde de gastheer. Zo’n 250 vertegenwoordigers van bedrijven en organisaties hebben zich ingeschreven voor deze Meet & Match.

Meet & Match is hét relatie-evenement waar bedrijfsleven, gemeente en maatschappelijke organisaties elkaar ontmoeten, netwerken én handelen in maatschappelijke betrokkenheid.

Als partner van de stichting zal Pasta media productions de leukste, meest bijzondere match belonen met de productie van een sfeerverslag van het maatschappelijk project. Op die manier proberen ook wij ons steentje bij te dragen aan de betrokkenheid van onze woon- en werkomgeving. Wij zijn nu al erg benieuwd naar de verhalen van de bijzondere matches die zeker gemaakt zullen gaan worden!

Bijeenkomst en Viewing ‘Jeugdzorgportretten’

22 januari 2013

avhuis• Bijeenkomst• breda• discussie• gemeente Breda• jeugdzorg• jongeren• kennis• nonprofit• ouders• Portret• transitie• Viewing• zorg•

viewing portrettenOp donderdag 7 februari organiseert Pasta samen met de gemeente Breda een viewing van de film ‘Portretten uit de Jeugdzorg’ voor professionals in en rondom de diverse jeugdzorg-organisaties. Ook de jeugd en de ouders die een bijdrage geleverd hebben aan de film zullen bij deze bijeenkomst aanwezig zijn.

Bennet

Met behulp van deze filmportretten wil de gemeente Breda de dialoog aangaan over de uitgangspunten en vormgeving van de jeugdzorg in de (nabije) toekomst. Met jeugd en ouders, met professionals en organisaties die hulp kunnen bieden. Met elkaar.

Na afloop van de film hebben alle genodigden de gelegenheid om met elkaar -onder het genot van een hapje en een drankje- van gedachten te wisselen en het gesprek aan te gaan. ” Welke lessen kunnen we leren, wat kan of moet anders? “

Timo

De viewing zal plaats vinden in het Blushuis aan de Reduitlaan te Breda.

Voor meer informatie en belangstelling voor deze viewing kunt u contact met ons opnemen via de mail of telefonisch.

Coldplay Blu-ray & TV registratie

28 december 2012

blog• Blu-ray• Broadcast• Coldplay• DVD• Edwin• Meercamera• Nieuws• Parijs• TV• UNITED•

Coldplay - EdwinAfgelopen september 2012 mocht ik in mijn functie als Senior Vision Engineer voor UNITED meewerken aan de registratie van de wereldtour van Coldplay in het Stade de France, Parijs. Deze meercamera-productie gaat voor mij zeker de boeken in als het hoogtepunt van 2012 op het gebied van meercamera-producties. Ruim 18 camera’s met in totaal met  5 verschillende type’s werden met elkaar geïntegreerd. We hadden de primeur te mogen werken met de Arri Alexa Broadcast. Een cinema-camera geschikt gemaakt voor toepassing in multicamera-setups. Een aantal bronnen werden in High Speed 50fps opgenomen om later in de montage prachtige slowmotionbeelden te kunnen produceren.

Regie OB14 ColplayKortom, een absoluut hoogtepunt voor mij als hoofd beeldtechnicus in dienst van UNITED. Inmiddels ligt de blu-ray sinds december 2012 in de winkels en is een verkorte versie van het concert vertoond op 22 december jl op NL3

Kijk voor meer foto’s op ons facebook-album: facebook.com/pastamedia/coldplay

Connecting Delta Cities – New York

5 november 2012

Achtergrondinformatie• Connecting Delta Cities• documentaire• informatief• kennis• klimaat• New York• Nieuws•

Vier jaar geleden maakten we met Ellen Davids de film Connecting Delta Cities over de gevolgen van de stijgende zeespiegel voor deltasteden in de wereld.
We spraken in Groenland, Rotterdam, Alexandrië, Jakarta en New York met wetenschappers en beleidsmakers over klimaatverandering en (de noodzaak tot) adaptatie.

Met het bezoek van orkaan Sandy hebben we de afgelopen week veel teruggedacht aan de interviews die we hielden in New York. We spraken er in september 2008 met een aantal wetenschappers en een verantwoordelijke van de MTA (Metropolitan Transport Authority). De woorden van deze mensen blijken weer zeer actueel; het geschetste doemscenario werd bewaarheid…

Hierboven kunt u het New York-fragment terugzien. 

Opening AVhuis

8 oktober 2012

avhuis• breda• Event• Live• Livestream• Meercamera• Nieuws• Persconferentie• producties• Webcasting•

Opening AVhuisAfgelopen 4 oktober was het dan eindelijk zo ver: de officiële opening van ‘ons’ AVhuis in Breda!

Commissaris opening

De openingshandeling werd verricht door Wim van de Donk, Commissaris van de Koningin en Hans Maarten van den Brink, directeur van het Mediafonds, in aanwezigheid van burgemeester Peter van der Velden en wethouder Wilbert Willems. De openingsavond was een groot succes gezien de massale belangstelling. Na enkele speeches werd de openingsfilm getoond , gemaakt door Jeroen Neus van Lumineus. De film bevat een leuke verzameling scenes van bekende grote films waarin een deur de hoofdrol speelt. Uiteraard eindigde deze met de waarschijnlijk meest bekende deur-scene uit The Shining. Het was vervolgens aan de Commissaris om de deur open te hakken met een bijl.

Lees de complete blog

ZOEK & VIND

Pin It