Samen Sterk zonder Stigma
Impact campagne
Opdracht
Samen Sterk zonder Stigma vroeg FILMZORG (een Pasta media productions brand) samen met hen een impact campagne te realiseren om stigmatisering in de GGZ bespreekbaar te maken. Het doel was een interactieve tool te ontwikkelen waarmee het mogelijk werd te discussiëren, te leren, te begrijpen en te reflecteren op de impact van stigmatisering op mensen die leven met een psychische aandoening binnen de GGZ.
Uitvoering
We ontwierpen een impact productie op basis van input en deelname van mensen met een psychische aandoening en hulpverleners. We maakten negen situatieschetsen, op basis van echte ervaringen. Professionele acteurs speelden deze situaties vervolgens geïmproviseerd uit (naar voorbeeld van het televisieprogramma De Vloer Op).
Resultaat
De filmfragmenten en de bijbehorende handleiding worden ingezet binnen de GGZ: hulpverleners gaan onder begeleiding van ervaringsdeskundigen op een laagdrempelige manier aan de hand van de verschillende filmfragmenten met elkaar in gesprek . Door middel van reflectie wordt kennis, het bewustzijn en het handelingsperspectief op het gebied van stigmatisering vergroot, waarmee uiteindelijk de kwaliteit van zorg verbeterd wordt.